Under utbildningen har ju diverse kursböcker blivit köpta och lästa. Kan inte säga att det är jätterolig läsning, just för att man blir tvingad till att läsa, och man måste banka in kunskapen i huvudet för att man har tentor att klara osv. så häromdagen knöt jag på mig skorna och gick in till biblioteket nere vid umeåälven. det är ett helt nybyggt bibliotek så det är väldigt fint där. och jag älskar bibliotek. kan gå runt där allt för länge och leta böcker som verkar spännande/roliga/intressant/sorgliga. nu senast så var jag på jakt efter böcker om fysik. då jag slukar varenda dokumentär på tv jag kan om relativitetsteorin, svarta hål, rymden och kvantmekanik tänkte jag att det kanske finns några bra böcker man kan lära sig lite mer om. så dessa kom jag ut med. 
 
vårt matematiska universum läste jag i somras, men jag känner att jag måste läsa om den, då jag inte riktigt hängde med hela vägen. den handlar om paralella universum, och det blir minst sagt snurrigt efter ett tag. men de två böckerna jag hunnit läsa är fysik och universum, vad som är värt att läsa. jättebra böcker med 50 olika teman, typ gravitationslagar, svarta hål, nebulosor, the event horizon osv, med ungefär fyra sidor information om varje. det är ibland lite snurrigt och svårt att fatta, men jag känner ändå att jag lärt mig ett och annat. 
 
så ska fortsätta läsa och ta mig an Einsteins och Stephen Hawkings böcker. de ser jag mest fram emot, men man lär ju ungefär förstå 1 procent av dessa geniers böcker. återkommer med resultat!
 

Kommentera

Publiceras ej