Ikväll blir EU mer främlingsfientligt och rasistiskt. SD går framåt och i hela Europa får rasistiska och nazistiska partier fler och fler röster. I Danmark och Frankrike är dessa partier största parti. Fler positioner fylls med människor som inte tycker att människor är lika mycket värda och som väljer att stänga ute de mest utsatta människorna från vårt samhälle. Dessa partier vill minska demokratin, vår viktigaste grundpelare i det moderna samhället, och på så sätt beröva oss från vår frihet att påverka och tycka till. Under min livstid har det aldrig blåst så extrema politiska vindar som nu. Jag har aldrig känt mig så otroligt nedstämd över det politiska läget och jag känner frustration och ilska över hur lite empati och medmänsklighet det finns i dagens Europa.

Därför har jag idag gjort det viktigaste man kunnat göra i en demokrati som vår, nämligen röstat. Jag har gjort min plikt som medborgare och medmänniska och tagit ansvar för min och allas framtid. Och jag har röstat på de som ser människors lika värde, människors lika rättigheter och människors lika frihet. Min röst har gått till Feministiskt Initiativ, som jag anser står för allt detta. Jag tror att en feministisk analys av vår politik krävs för att kunna vända på vad som håller på att bli det mest främlingsfientliga politiska landskapet sen andra världskriget. Jämställdhet och människors lika värde behöver lysa igenom alla frågor som kommer upp på agendan för att kunna göra en förändring. Jag röstar för ett mer öppet och hjälpande Europa som stolt feminist.  

Kommentera

Publiceras ej