Nu när september tog slut helt plötsligt blev det Oktober. Träden är lite gulare, luften lite kallare och nu behövs det två strumpbyxor istället för ett par. Den tionde månaden är ju också den såkallade Sober October, en helnykter månad. Efter nollning och diverse festligheter i somras, välkomnar jag detta med öppna armar.
 
Jag har väl egentligen aldrig varit en partyprisse med allt vad det innebär. När vi var i Alanya när vi var 18 drack jag en kväll och klagade mest på att jag ville gå hem dom andra fem nätterna, och fyllorna från året i Norge kan jag räkna på två händer. Det här med att vara helt dyngrak och knappt veta vad man heter har alltid känts så grymt ovärt (även fast man been there done that ett par gånger såklart) och ju äldre jag blir desto mindre lockas jag av att vara ute till fem på natten och må som en påse skridskor dagen efter. 
 
Ändå så kan det göra mig så förvånad att det kan vara så sjukt provocerande att säga att man väljer att inte dricka en kväll/månad/år, och att folk kan höja ögonbrynen och titta förvånande på en då man säger det. Det är som att det är mer socialt accepterat att gå ut och göra bort sig helt, än att vara "tråkig" och vara nykter. Innan nollningen köpte jag en flaska vin och två cider, och det klarade jag mig på under alla dom tre veckorna. Jag hade minst lika kul den kvällen jag inte drack någonting som kvällen jag drack upp vinflaskan.
 
Jag vet inte om det har att göra med att jag är så trygg i mig själv och min person, att jag känner att jag inte behöver alkohol för att "visa mitt rätta jag" eller om jag faktiskt inte bryr mig om vad folk får för uppfattning av mig. Så länge jag får ha roligt och umgås med mina vänner, spelar det ingen roll hur mycket alkohol jag har i kroppen. 
 
Med det sagt så menar jag inte att dom som dricker är osäkra i sig själva eller gör något fel, det enda jag menar är att man själv borde få bestämma hur mycket man väljer att dricka oavsett hur mycket ens kompisar trycker på eller försöker tvinga en. Jag har full respekt för dom som vill gå ut och festa till fem varje dag (beundrar lite deras förmåga att vara uppe så länge på natten haha) om dom gör det för dom själva vill det, och ingen annan. 
 
Därför känns också Sober October som ett så himla bra initiativ, då det tar upp hela alkoholfrågan och får samhället att reflektera litegrann över det. Även om man väljer att vara med eller inte, så hoppas jag att det gör att tankarna går lite oftare till varför man faktiskt dricker och vilka val man gör angående det. 

Kommentera

Publiceras ej